Pridajte stránkumedzi vaše obľúbené

Povolania

všetky povolania >

Info

všetky kategórie >

Kariéra

všetky články >

Open space office verzus klasická kancelária. Aké sú výhody a nevýhody?

Pridané 12. 12. 2016 Autor Katarína

Voľný veľký priestor alebo uzavretá kancelária pre dvoch – troch ľudí? Riešite túto dilemu aj vy? Poradíme vám.

Open space office alebo veľká otvorená kancelária sa stala populárnou v sedemdesiatych rokoch minulého storočia v Amerike, kedy usporiadali zamestnancov do jedného radu v otvorenej, jednej veľkej kancelárii. Neskôr ich predeľovali kójami. V niektorých, väčšinou nadnárodných spoločnostiach sa tento typ kancelárie ujal aj na Slovensku. Aké sú však výhody a nevýhody veľkej otvorenej kancelárie?

Výhody open space office
K výhodám takejto kancelárie radíme možnosť komunikovať so svojimi kolegami bez nutnosti prejsť kus pracoviska. V takomto priestore sa lepšie nadväzujú priateľstvá a zlepšuje sa aj tímová práca. Kolega môže požiadať kolegu o radu, pričom nemusí prejsť dverami.
Takéto priestory umožňujú lepšiu komunikáciu, čo môže viesť k inováciám a zlepšeniu chodu spoločnosti. Rovnako open space office šetrí náklady na fax, kopírku, telefóny...

Nevýhody open space office
K hlavným nevýhodám takejto otvorenej kancelárie je hluk a rozptýlenie. Mnohí ľudia sa v takomto priestore nevedia sústrediť na prácu, rušia ich hovory kolegov, ale aj prichádzajúce či odchádzajúce telefonické rozhovory, čo má vplyv aj na ich produktivitu, a teda aj zisk firmy. V takomto otvorenom priestore sa rýchlejšie a ľahšie šíria rôzne ochorenia, ako chrípka. Nevýhodou je aj strata akéhosi súkromia zamestnanca.

Najčastejšie sa však na Slovensku stretávame s uzavretou kanceláriou pre 2 – 3 zamestnancov. Riadiaci pracovníci majú väčšinou kanceláriu sami pre seba.

Aké sú výhody uzavretej, klasickej kancelárie?
Jednou z výhod je súkromie. Napríklad keď si potrebujete vybaviť pracovný telefonát, nepotrebujete odísť do inej miestnosti, alebo ak za vami príde klient, nie je nevyhnutné odísť s ním do zasadačky. Takéto prostredie si môžete „dotvoriť“ podľa seba, vytvoriť si tak pohodlie. Uzatvorená kancelária umožňuje aj lepšie sústredenie sa na prácu, napríklad takú, ktorá si vyžaduje tvorivé myslenie.
Niekedy sa hovorí, čím lepšia kancelária, tým väčší šéf. Aj na určenie hierarchie je dobrá vlastná súkromná kancelária. Rovnako je menšie riziko, pri zavretých kanceláriách, vzniku klebiet na pracovisku, čo môže mať negatívny dopad na pracovnú disciplínu.

Nevýhody uzavretých kancelárií
K nevýhodám patrí najmä menší dohľad nad zamestnancami. Za zatvorenými dverami neviete, či zamestnanec pracuje, alebo len hrá hry na počítači. Aj komunikácia viazne za zatvorenými dverami. Pokiaľ potrebujete hovoriť s nadriadeným, musíte si s ním dohodnúť pracovnú schôdzku.
Aj vybavenie pre 10 či 15 kancelárií stojí viac, ako vybavenie do jednej veľkej otvorenej miestnosti, kde stačí jedna tlačiareň či multifunkčné zariadenie.

Otvorená veľká kancelária vyhovuje viac extrovertom, ako introvertom, ktorí sa radšej utiahnu do vlastnej uzatvorenej kancelárie. Niektorí tvoriví ľudia potrebujú okolo seba rozruch, iní zas pokoj a ticho.

Súvisiace články

Cestovanie za prácou. Takto ho zvládnete ľahšie Pitný režim na pracovisku Práca v zahraničí a zdravotná starostlivosť Trapas na pracovisku. Aj toto sa nám stáva

Najčítanejšie články

Zoznam povolaní

všetky povolania >