Pridajte stránkumedzi vaše obľúbené

Povolania

všetky povolania >

Info

všetky kategórie >

Kariéra

všetky články >

Pracujete v noci? Tieto rady vám pomôžu zvládnuť nočnú prácu

Pridané 13. 12. 2016 Autor Lenka

Práca v noci niektorým neprekáža, iní by takto pracovať vôbec nemohli. Organizmus si však na prácu v noci musí zvyknúť a vyrovnať sa s takýmto biorytmom. Čo robiť, aby ste prácu v noci zvládli lepšie?

Dostatok oddychu
Tento bod snáď ani nemusíme písať, oddych pred a po nočnej zmene je samozrejmý. Avšak na čo chceme upozorniť je to, aby ste dodržiavali rovnakú dĺžku spánku po každej nočnej zmene. Teda ak sa do postele dostanete o šiestej ráno, spite pravidelne do jednej. Nastavte si budík, aby ste sa vždy zobudili v rovnakú hodinu. Váš organizmus si na takýto spánok zvykne. Dôležité je aj to, aby vás počas spánku nič nerušilo. Asi nezabránime, aby sused o desiatej ráno nevysával, ale rozhodne si vypnite zvonenie na telefóne a zatemnite izbu, v ktorej spíte.

Napíšte si zoznam
Počas nočnej práce by ste mali presne vedieť, čo máte robiť. Tieto činnosti, pokiaľ je to možné, striedajte. A teda robte to, po prestávke zas robte ďalšiu prácu či plňte inú úlohu. Pri rovnakej činnosti by ste strácali schopnosť sústrediť sa.

Zacvičte si alebo poklebeťte
Pokiaľ máte možnosť, trochu si počas nočnej zacvičte. Pohyb naštartuje vaše telo a rozprúdi myseľ na ďalšiu prácu. Podobný efekt bude mať aj rozhovor s kolegom. Takže pokojne si počas prestávky poklebeťte, porozprávajte sa, zasmejte sa...

Nezabudnite na jedlo
Ľudský organizmus je nastavený tak, aby počas noci spomalil trávenie. Mnoho ľudí, ktorí pracujú v noci, nejedia, pretože to nepotrebujú. Aby ste však boli schopní zvládnuť nočnú prácu, musíte jesť pravidelne, každé štyri hodiny, ľahké jedlá. Vyhýbajte sa ťažkým mastným a veľkým porciám.

Zelený čaj namiesto kávy
Ak potrebujete počas nočnej niečo na povzbudenie, siahnite namiesto kávy po zelenom čaji s obsahom kofeínu. Jeho nástup je síce pomalší ako pri káve, ale účinok neporovnateľne dlhší. Nepite ho však nad ránom, kedy sa vaša nočná šichta končí, doma by ste nezaspali.

Striedajte zmeny
Pokiaľ je to možné, nepracujte nonstop len v noci, ale striedajte zmeny. Ideálnym riešením je postupnosť nočné – ranné – poobedné. Aj táto postupnosť by mala byť dodržiavaná pravidelne, aby si ňu mohlo telo zvyknúť a prispôsobiť sa takémuto režimu.

Dôležitý aktívny oddych
Pre ľudí, ktorí pracujú v noci je zvlášť dôležitý aktívny oddych. Venujte sa preto športu – bicyklovaniu, tenisu, behu, plávaniu, alebo pravidelným prechádzkam v prírode. Pohyb v prírode je pre relaxáciu tela veľmi dôležitý, preto na neho nezabúdajte ani v zimných mesiacoch.

Súvisiace články

Hodinová výpoveď. Čo to je a existuje vôbec niečo také aj na Slovensku? Čo ak opäť prídete o prácu, máte nárok na dávku v nezamestnanosti? Telefonujte (v práci) správne Ako motivovať zamestnancov aj inak, než len peniazmi

Najčítanejšie články

Zoznam povolaní

všetky povolania >