Lámete si hlavu, čo povedať v sprievodnom liste, alebo ste sa rozhodli poslať jeden typ sprievodného listu na všetky ponuky? Potrebujete vôbec posielať so životopisom aj sprievodný list?
Skutočnosťou je, že každý zamestnávateľ má iné požiadavky na žiadosť. Tak aký postup použiť? Držte sa týchto tipov:
Vždy postupujte podľa pokynov. Prečítajte si ponuku práce dôkladne a postupujte podľa pokynov. V prípade, že spoločnosť vyžaduje, aby ste poslali motivačný list, potom tak urobte. Ak je sprievodný list voliteľný, mali by ste ho stále zahrnúť do svojej žiadosti. To ukazuje, že ste ochotný prijať úlohy navyše a hrá to vo Váš prospech.
Vždy upravte sprievodný list na každú pracovnú pozíciu. Jeden typ sprievodného listu nezodpovedá potrebám každej pracovnej ponuky.
Tu je päť spôsobov, ako prispôsobiť svoj sprievodný list na konkrétnu pracovnú ponuku a zlepšiť tak svoje šance na to, aby si ho budúci zamestnávateľ prečítal:
1. Pamätajte si, že "Vážená pani/ Vážený pán" je pasé. Nielenže list vyzerá staromódne, ale tiež odošle správu, že je Vám jedno, komu adresujete list, a nenamáhali ste sa vyhľadať meno dotyčnej osoby. Ak ste čítali popis voľnej pozície pozorne, možno je kontakt priamo v ponuke. Ak tomu tak nie je, prejdite na LinkedIn alebo na stránku spoločnosti.
2. Zaujmite hneď prvou vetou. Príliš často sa úvod sprievodných listov opakuje. Nezačínajte Váš motivačný list ako každý iný tým, že poviete niečo ako: "V prílohe prikladám môj životopis pre pozíciu projektový manažér."Namiesto toho začnite úvod vetou, ktorá poukazuje na niektoré z Vašich príslušných zručností.
3. Prečo chcete pracovať v tejto spoločnosti? Je to otázka, na ktorú chce každý zamestnávateľ počuť odpoveď. Vysvetlite vo vete alebo dvoch, prečo chcete pracovať v tejto spoločnosti. Urobte si prieskum o spoločnosti, pozrite sa na tlačové správy a dozviete sa informácie o jej projektov alebo klientoch. Snažte sa konkrétne vysvetliť, prečo by ste práve Vy boli prospešný pre danú spoločnosť.
4. Stred je najdôležitejší. Druhý odsek sprievodného listu vysvetľuje, ako Vaše zručnosti zodpovedajú tomu, čo firma hľadá. Zamerajte sa na konkrétne procesy, postupy alebo pracovné zručnosti, skôr než na opis mäkkých zručností. Komunikácia, manažment, riadenie času a iniciatíva sú dôležité, ale musíte byť schopný vykonávať svoju prácu úspešne. Uistite sa, že ste sa v rámci tohto odseku zamerali hlavne na technické a pracovné zručnosti.
5. Ukončenie listu. Posledný odsek je poďakovaním čitateľom za ich čas a pozornosť, zopakuje Váš záujem o prácu v spoločnosti.
Veľa štťastia!