Pridajte stránkumedzi vaše obľúbené

Povolania

všetky povolania >

Info

všetky kategórie >

Kariéra

všetky články >

Ako zlepšiť komunikáciu v súkromí i v práci

Pridané 03. 03. 2016 Autor Katarína

Komunikácia je dôležitá nielen v súkromí, vo vzťahoch, nemenej dôležitá je aj v práci. Práve preto by sme mali so svojimi kolegami či nadriadenými komunikovať na dobrej úrovni a snažiť sa porozumieť všetkým aspektom komunikácie.

Aké sú základné pravidlá pre dobrú komunikáciu?

1. Hovoriť by sme mali zrozumiteľne, jasne a k veci. Pokiaľ chcete šéfovi vysvetliť novú stratédiu, hovorte len k veci, neodbáčajte. Aby to pre vás bolo jednoduchšie, spravte si na papier body, ktorých sa budete držať.

2. Neskáčte do reči. Pokiaľ chcete povedať svoju myšlienku, mali by ste počkať, kým dohodoví kolega alebo nariadený. Ak by bola jeho reč dlhá, robte si poznámky. Na konci sa ujmite slova a hovorte bod po bode: „Ak dovolíte, k tomuto by som rád dodal...“

3. Sledujte reč tela toho, s kým komunikujete, ale aj seba. Pokiaľ niekoho presviedčate, ale máte pritom prekrížené ruky na prsiach, odvraciate pohľad... nebude veriť tomu, čo hovoríte. Samozrejme, platí to aj opačne. Ak vám hovorí šéf, že je s vašou prácou spokojný, ale pozerá pritom do zeme, alebo okna, je nesvoj... asi nehovorí tak úplne pravdu.

4. Spýtajte sa, keď niečomu nerozumiete. Každému, aj počas porady, sa môže stať, že neporozumie, prepočuje. Nebojte sa na to opýtať. Ak by ste to zle pochopili, mohlo by dôjsť k chybe pri práci, na projekte, čo by na vás nevrhalo dobré svetlo. Rovnako sa pýtajte aj v súkromnom rozhovore, ak niečomu neporozumiete.

5. Buďte pozitívny. Nielen pri rozhovore s kolegami, ale aj s nadriadeným či partnerom v súkromí. Predstavte si, že hovoríte s kolegom, ktorý je maximálne znechutený svojou prácou a životom. Aký z neho máte pocit? Neprenesú sa jeho pochmúrne myšlienky aj na vás? Tak vidíte!

Kde využijete svoje komunikačné schopnosti:
profesie, kde musíte komunikovať s ľuďmi na najvyššej úrovni a sú aj také, kde nemusíte komunikovať vôbec (robotník pri páse). Pozrime sa však na tie, ktoré vaše komunikačné schopnosti preveria a vyšperkujú k dokonalosti.

Obchodný zástupca – táto pozícia vyžaduje zvlášť dobré komunikačné schopnosti, pretože potrebujete predať tovar, presvedčiť zákazníka o jeho kvalitách a užitočnosti.

Pracovník v call centre – dobrú komunikáciu potrebujete na tomto poste, pretože musíte pomôcť zákazníkovi vyriešiť problém, poradiť mu. Častokrát hovoríte s nahnevaným zákazníkom, ktorého by ste mali zvládnuť.

Reklamačný pracovník – na tejto pozícii si užijete svoje, pretože budete musieť mnohokrát komunikovať s rozhnevanými zákazníkmi.

Anketár – pokiaľ by ste pracovali na tejto pozícii, potrebujete komunikačné schopnosti hneď na niekoľko vecí. Musíte presvedčiť ľudí, aby sa vám chvíľu venovali a zároveň im musíte vedieť položiť správne - pripravené otázky.

Súvisiace články

7 zdravých návykov v práci 6 vecí, ktoré vám môžu znepríjemniť život 12 lekcií zo života, ktoré sa ľudia naučia neskoro Kariérne kotvy - spoznajte a zlepšite vašu kariéru

Najčítanejšie články

Zoznam povolaní

všetky povolania >